Pages

Friday, September 5, 2008

"SITI bErMaKsuD NENEK???"

There are one article that i read about means name of SITI...
Kadang-kadang aku rasa kelakar. Rupa-rupanya kita ni di malaysia terlampau obses pada nama yang sedap-sedap untuk di namakan pada anak sampai tidak merujuk dahulu pada yang pakar mengenai maksud nama seseorang itu. Nama manusia sangatlah penting kerana itu yang akan kita bawa dari kecil hingga dewasa sampai tua. Ni ada article ku baca mengenai perbualan seorang arab dan sahabat kita dari Malaysia.

Ada sorg Arab dari Syria..
Dia tanya seseorang bernama Ijad kenapa ramai org Malaysia menamakn anak2 perempuan mereka dgn nama 'Siti'...
Ijad tanya dia kenapa...?
Dia gelak dan ckp, "Siti dalam bahasa Arab loghat Syria bermakna 'Nenek'..
Org Arab khususnya di Syria memanggil golongan wanita tua yg dihormati dgn gelaran 'Siti' sementara panggilan utk lelaki adalah 'Sidi'... saya rasa kelakar bila org2 M'sia panggil anak2 perempuan mereka dgn panggilan 'Siti' (nenek)..."

Kalau kita baca terjemahan Al-Quran di dalam bahasa2 lain termasuk bahasa inggeris, kita tak akan jumpa nama2 seperti Siti Hawa, Siti Aishah, Siti Sara dll. Yg kita jumpa hanyalah Hawa, Aishah dan Sara sahaja. Pendek kata, nama 'Siti' adalah gelaran yg hanya dijumpai di dalam terjemahan Al-Quran dalam bahasa Melayu/Indonesia saja.

Tambahan pula, ramai org2 Nusantara beranggapan bahawa nama penuh isteri nabi Adam adalah Siti Hawa sedangkan nama sbnrnya hanyalah Hawa. 'Siti' tu hanya gelaran yg ditokok-tambah oleh org2 Melayu di Nusantara sebagai tanda hormat terhadap Hawa, ibu segala manusia.

Kwn ijad org Pakistan pun tanya ijad, "kenapa ramai wanita islam di malaysia bernama Siti? apa erti Siti?". Kenapa org Pakistan sendiri tak tahu apa erti 'Siti'? sbbnya terjemahan Al-Quran dalam bahasa Urdu di Pakistan tidak ada nama 'Siti'!!! Org Arab sendiri x letak nama 'Siti' pada nama anak2 dorg.. Org Melayu jer yg terlebih pandai kot.... huhu..

Jadi, kepada sesiapa yg baca tulisan ni, kalau korg dh kawin dan ada anak, jgn namakan anak2 pompuan korg dgn nama 'Siti'. Kesian dorg... masih kecil tp dah bergelar 'nenek' (Siti).... byk lg nama2 lain yg indah & elok maknanya utk anak2 pompuan kita... sekian..

19 imagination:

Fariza said...

erm..
itu adalah nama..
apa2 nama x baik gelakkan..
hanya Allah maha mengetahui..

mksud di sana lain, di sini lain..

Unknown said...

yang penting sebenarnya maksud kita beri nama itu,allah saja yang mengetahui apa maksud kita,maksud siti itu bagi saya saiditina... tapi kalau di tempat kita nak guna nama saiditina tak ngam jugak kan?...

Oasispg said...

Kalau s salah tu jgn la nk tegakkan benang basah plak

Anonymous said...

nama saya SITI AISHAH. so kenapa kalau da nama saya SITI? selagi tak memuratkan diri dan kesihatan serta kehidupan saya. awak tak payah nak gelakkan sangat nama orang lain. sedangkan nama tu bagi arwah atuk saya elok pada dia dan sedap pada dia. tak payah nak kesian sangat dengan nama siti. pada saya siti tu adalah salah satu nama indah. bukan nama yang memburukkan saya. harap lain kali buat entry yang berakal dan positif sikit. jangan buat entry macam kanak-kanak tak cukup akal. terima kasih.

Anonymous said...

Apa salahnya kalau mksud siti tu nenek? Apa hina n buruk ke manusia yg digelar nenek ni? Takut sgt dgn ke'tua'an..bkn nk takut bnyk mana dosa pahala yg dah terbuat..

Khadijah Hisham said...

Siti tu singkatan bagi sayyidati

luqman said...

Yg jawab comment semua ni misti name depan siti

Faiisal said...

Ramai marah kes nama Siti...nama kita biasa terpengaruh dgn arab jadi ada btullah tu arab rasa hairan...ada 1 ustaz ceramah Siti ni lbh kpd gelaran UTK perempuan y dah kahwin...dan UTK y dara x sesuai...dan ustaz ni xlah kecam pd nm Siti cuma teguran dlm memberi nama dari bhs arab tgk la Dulu makkna bkn nya sedap dilafaz...hehe.jgn marah.peace

aisyahazhar said...

tula..hahaha ..tak boleh trima kenyataan la tu..πŸ˜‚

aisyahazhar said...

kalau nak letak siti letak jelah. tapi maksudnya nenek..baiknya letak la lain..

aisyahazhar said...

tak suka tak perlu baca.. ni blog dia..dan dia hanya terangkan makna siti tu..apelah.

Anna said...

Blogger ni anti siti nurhaliza barangkali. Ke ada benci dengan orang nama siti. Macam nama kau bagus sangat!

Unknown said...

Nama depan saya siti so adakah saya patut merasa malu dan hina kerana sindiran anda?

Unknown said...

πŸ‘

Unknown said...

hahhaa... name anak2 sye xde letak siti. sebab da tau dari awal ape maksud arabnye. nti di surgakn pakai bahasa arab. so mcm mne la kn klu panggil name siti. hahaha...

Unknown said...

Saya baru tau,sedangkan saya panggil nenek saya Siti dan datuk saya Sidi,saya pon tertanya kenapa?skrg baru saya tauπŸ˜‚, sedangkan saya ni keturunan arab and cicik tok kenali

Nazrin said...

Betul tu

Anonymous said...

Tapi ada ustad kata Siti asal dr Syaidayati atau Syaiyidah bermaksud puanku. Org arab sbut laju2 bunyi Sidti.. dtg ke Melayu jadi Siti.. jadi maksudnya Puanku.. gelaran utk menghormati.

farah wahidah mohd fekri said...

Betul. Saya panggil nenek saya dengan sebutan sitti n datuk sidi .