Pages

Friday, September 5, 2008

Tikus Raksasa

Tikus raksaksa purba dijumpai

















Ha..ni lagi satu strange creature in our world, kebanyakkan haiwan2 ini dipercayai di temui di MONTEVIDEO, Uruguay ?Seorang saintis di sini telah mengenal pastifosil tengkorak purba daripada tikus raksasa yang terbesar pernahdirekodkan buat pertama kalinya.
Tikus raksasa itu dipercayai seberat satu tan menyerupai seekorlembu berukuran tiga meter panjang dipercayai mendiami bahagian hilirsungai dan hutan dua hingga empat juta tahun dahulu. Bayangkan kalau tikus yang kecil pun kita dah rasa geleman, apatah lagi sebesar ni..

Menurut fakta Dr. Rudemar Ernesto Blanco dari Institut Fizik Montevideo,tikus itu 15 kali lebih berat daripada tikus terbesar kini. Beliaumenulis dalam jurnal Proceedings of the Royal Society.

Haiwan itu tinggal bersama karnivor burung gasar dan spesies harimau yang telah pupus. Seekor tikus tidak boleh melarikan diridengan begitu baik jadi, mereka perlu berlawan dengan pemangsa lain.

Ia mungkin mencapai saiz yang besar untuk melindungi dirinya,? kata Dr. Rudemar.

Jelasnya lagi, tengkorak tikus yang berukuran setengah meter panjangitu ditemui oleh seorang pakar paleontologi amatur di tepi pantai Riode La Plata, utara negara itu.

Tikus raksasa itu dikaji selama tiga tahun di Muzium Sejarah SemulaJadi di Montevedio sebelum dikenal pasti dengan nama Josephoartigasia. HAI...PELIK2 BINATANG SEKARANG NI..

0 imagination: